Chia nebo lněné semínko, které je pro koně lepší?

Článek převzat ze zahraničních zdrojů. Nevyjadřuje názor Hidalgo Shopu k dané problematice. Informace takto předkládané mají pouze informativní povahu – berte je tedy prosím jako rozšíření obzorů, nikoliv jako dogma, na kterém je třeba lpět či jej odsuzovat. Děkujeme za pochopení.

Chia či lněná semínka jsou přidávána do krmení koní jako doplňkové zdroje omega-3 mastných kyselin. Obě semínka jsou bohatá na kyselinu alfa-linolenovou (ALA), která je prekurzorem k dalším řetězcům mastných kyselin: kyseliny-eikosapentaenové (EPA) a kyseliny dokosahexaenové (DHA). DHA, EPA i ALA jsou důležité zejména pro řízení a souhru životních procesů v organismu, správnou funkci buněčných stěn, nervů, oka, imunity a srdečně-cévního systému. Hrají významnou roli v procesu zapamatovávání. Mají rovněž příznivý účinek na zmírňování některých depresivních poruch.Všechny tyto kyseliny řadíme do skupiny látek odborně nazývaných omega-3 mastné kyseliny, která je podskupinou tzv. esenciálních nenasycených mastných kyselin.

Esenciální znamená, že jsou pro tělo nezbytné, přitom si je však nedokáže vytvořit a jediným zdrojem je potrava. Lněné semínko nebo extrakt z něho se již dlouho používá u hospodářských zvířat jako dopněk krmiva – je také význačným zdrojem bílkovin. Ale v poslední době se zájem o lněné semínko začíná rozvíjet i jiným směrem: kvůli jeho možnému snížení dopadu zánětlivých stavů na organismus. Další výzkum ukázal, že lněné semínko podporuje i zlepšení krátkodobé citlivosti na inzulín, snižuje citlivost na kousnutí bodavého hmyzu a pomáhá při alergiích.

Studie 2012 zveřejněná v časopisu European Journal of Lipid Science and Technology ukázala, že zatímco celá lněná semínka obsahovala více celkového tuku než Chia (asi 45 % vs. 35 %), rozdíl v obsahu omega-3 mastných kyselin byl zanedbatelný, přičemž ve lnu bylo 58 % ALA a v Chia 60 %. Tato procenta se mohou na etiketách výrobků lišit. Omega-3 a -6 se uvadí jako procento nikoli z celkového produktu, ale jako procento z celkového množství tuku v produktu. Chia semena měla lehce vyšší obsah omega-6 mastných kyselin ve srovnání se lnem (20,37 % vs. 15,3 %), což Chia omega-6 na 3 poměru 0,35: 1, ve srovnání s 0,27: 1 lnu. Tento poměr je výrazně nižší než u jiných běžných zdrojů tuku ve stravě koní jako je například olej z rýžových otrub (21:1), sojový olej (7:1), řepkový olej (2:1) nebo kukuřičný olej (46:1).

Co to znamená v praxi? Každých 100 gramů lnu poskytuje přibližně 45 gramů celkového tuku, 26 g ALA omega-3 a 6,8 g omega-6. 100 gramů Chia obsahuje přibližně 35 gramů celkového tuku, 21 g ALA omega -3 a 7 gramů omega-6. Uvědomte si, že tyto hodnoty se budou lišit v závislosti na kultivaru (odrůdě rostlin, která byla vypěstována v kultivaci a podle šlechtění odrůdy) a růstových podmínek. Tyto dvě semena jsou ve výživě koní uznávána především jako významné zdroje mastných nasycených kyselin, ale zcela se opomíjí jejich další potenciální výhody.

Obě semena poskytují zdroj přírodního vitamínu E. Vitamín E je souhrnné pojmenování přírodních chemických látek (jinak též tokoferoly), derivátů 6-hydroxychromanu nebo tokolu. Sloučeniny vitaminu E se přirozeně vyskytují v rostlinných olejích, ořeších, rybách a zelené listové zelenině. Len poskytuje větší procento tokoferolů než Chia semena. Vitamin E je ve stravě koní velmi důležitý – je to totiž silný antioxidant.

Len a Chia jsou oba zdroje prospěšné, vysoce stravitelné vlákniny, a len je bohatý zdroj lignanů typu fytoestrogen (estrogen vyskytující se přirozeně v luštěninách, který je považován za prospěšný v některých dietách). Zatímco fytoestrogeny se vyskytují v mnoha rostlinách, mohou interferovat s metabolismem. Fytoestrogeny v organismu působí různými mechanismy: agonisticky (posílením účinku) nebo antagonisticky (blokování účinku) vzhledem k hormonům, vlivem na aktivitu různých enzymů, antioxidačně. Patří mezi tzv. xenohormony, nepravé hormony, ale prostřednictvím interakce s receptory hormonů ovlivňují hospodaření s estrogeny. Hormonální reakce způsobená fytoestrogeny závisí na jejich afinitě k oběma skupinám receptorů.

V této souvislosti se o fytoestrogenech mluví jako o selektivních regulátorech receptorů estrogenů (SERM – Selective Estrogen Receptor Modulator). Účinek fytoestrogenů je mnohem menší než účinek pravých hormonů, mají aktivitu 100 až 1 000 krát nižší než estradiol. V těle však mohou být přítomny v koncentracích až 100 krát vyšších než endogenní estrogeny. Vliv fytoestrogenů na koňské zdraví je předmětem intenzivního zkoumání, přičemž získané výsledky jsou často nejednoznačné. Fytoestrogeny se tedy mohou projevovat pozitivními i negativnímu účinky, což zřejmě způsobilo, že se někteří majitelé vzdali lněného semínka ve prospěch Chia semen, které mají nižší úrovně lignanu. Lignany jsou skupinou chemických látek, které patří k nejrozšířenějším metabolitům v tělech rostlin, kde zajišťují ochranu proti patogenům nebo se účastní na kontrole růstu rostliny. Lignany se vyskytují v nejrůznějších semenech, celých zrnech, luscích zeleniny a v ovoci. Při technologickém zpracování se však frakce lignanů odděluje společně se slupkami a vlákninou. Strava proto není na lignany příliš bohatá. Nejdůležitějším zdrojem lignanů jsou rostlinné oleje, zejména lněný olej (obsahuje sekoisolariciresinol (SECO) a malé množství matairesinolu).

HIDALGO TIP 1:

GLORD – lněný olej 2 l / GLORD – lněný olej 5 l
2016-06-05_220840

Dalším plusem pro Chia semena je to, že je není nutné nijak dále zpracovávat – jsou velmi dobře stravitelná v jejich přirozené podobě. Zatímco lněná semínka vyžadují další zpracování – jejich vnější slupka je tvrdá a nemusí být dobře trávena, což inhibuje přístup koně k živinám uvnitř. Z tohoto důvodu se obvykle len před krmením dále zpracovává. Majitelé jej buď melou a bezprostředně zkrmují, aby se zabránilo oxidaci živin nebo kupují exrudovaný len, který má větší skladovatelnost od šesti měsíců do dvou let, v závislosti na použitém procesu mletí.

HIDALGO TIP 2:

Fitmin extrudovaný len 15 kg

fitmin-extrudovany-len-15-kg

 

Běžnou praxí bývá, že byste měli len před krmením uvařit. Dělá se to prý proto, že lněná semena obsahují kyanogenní glykosidy, které se mohou trávením přeměnit na látku podobnou kyanidu. V praxi je ale vysoce nepravděpodobné, aby se škodlivé hladiny kyanidu objevily při kontaktu semene se žaludečními kyselinami (trávícími enzymy) v průběhu trávení. Navíc, ve vařených semenech rapidně klesá obsah omega mastných kyselin.

Nicméně, v cenovém srovnání vychází lněné semínko výrazně levněji než Chia semena. Navíc se ceny těchto produktů mohou značně lišit. Obecně platí, že porce pro koně o váze cca 500 kg je od 100 gramů až 0,5 kg za den.

clair-thunesClair Thunesová, PhD.
Clair Thunesová, PhD. je nezávislý koňský nutriční poradce –  založila a provozuje společnost zabývající se výživou koní v Sakramentu v Kalifornii. Pracuje s vlastníky / trenéry a veterináři po celých Spojených státech a po celém světě, aby ohohatila svůj výzkum týkající se správného krmení koní. Narodila se v Anglii, kde získala svůj bakalářský titul na univerzitě v Edinburghu ve Skotsku, doktorát z výživy koní pak získala na Kalifornské univerzitě. Jako odborník na výživu pracuje se všemi koňmi, poníky i osly.